In januari 2020 is er een prachtig initiatief van start gegaan: een slim combinatietransport met mout en bierbostel dat zorgt voor een enorme besparing kilometers én CO2. Van Triest Veevoeders - afnemer van Grolsch bierbostel - haalt ook Mout op uit de provincie Groningen, bestemd voor onze brouwerij in Enschede. In plaats van met lege vrachtwagens weer terug te rijden vanaf de brouwerij, worden de vrachtwagens éérst gevuld met ons bierbostel. Op weg richting Groningen komen de vrachtwagens langs melkveehouders in Drenthe en Groningen, waar het bierbostel afgeleverd wordt. De weer lege vrachtwagens rijden vervolgens door naar de provincie Groningen, om daar opnieuw gevuld te worden met mout voor onze brouwerij. Een proces dat telkens herhaald wordt: een slim staaltje transport dus!
Deze ritten worden zo'n 15 á 20 keer volbracht in een week, in combinatie met het transport van bierbostel. De efficiënte manier van vervoeren zorgt voor een besparing van ongeveer 350 km per rit, wat oploopt tot 5.500 km per week en wel 275.000 km per jaar. De besparing van het aantal kilometers zorgt natuurlijk ook voor een forse besparing in CO2: op jaarbasis ongeveer 20.000 kilo.
Bij Grolsch vinden wij het belangrijk om verantwoord alcoholgebruik te bevorderen. Daarom zetten wij ons actief in om alcoholmisbruik terug te dringen. In december 2019 hebben wij, in samenwerking met Rijden Zonder Invloed, een nieuwe face-to-face IVA training ontwikkeld voor barvrijwilligers in Nederland die bardiensten draaien bij onder andere verenigingen en evenementen. In deze training, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijksituaties, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Aan het einde wordt er een toets afgelegd. Na slagen ontvangen de deelnemers een certificaat. Deze training bieden wij actief aan bij al onze klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land, om zo verantwoord alcoholgebruik te stimuleren.
Bekijk hier de video over de nieuwe face-to-face Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) training
Grolsch schenkt seats aan De Graafschap
In 2017 is Grolsch gestart met het aanbieden van onze Grolsch business seats bij De Graafschap. Deze kaarten worden ter beschikking gesteld aan supporters vanwege een ernstige ziekte of een ongeluk en niet mobiel genoeg zijn om naar een voetbalwedstrijd te komen kijken. Het doel is om deze supporters een fijne middag of avond bij De Graafschap te bezorgen. Samen met De Graafschap stellen we voor iedere thuiswedstrijd twee VIP-kaarten ter beschikking voor buitengewoon goed 'noaberschap'. De kaarten zijn bedoeld voor mensen die zich in de regio (hebben) laten zien als voorbeeldige 'noabers'.
Van deze 'bijzondere stoelen voor bijzondere supporters' is sinds de start van het project al veelvuldig dankbaar gebruik gemaakt. De reacties zijn heel positief.
Stimuleren van Sociale & Economische Groei
Grolsch gaat als biermerk de hele wereld over, maar de verbondenheid met Twente en de Achterhoek blijft. Dit is onze geboortegrond: hier liggen onze roots. Onze regionale betrokkenheid is altijd erg groot geweest. En dat willen we graag zo houden! Vanzelfsprekend leveren we een waardevolle bijdrage aan de lokale, regionale en landelijke economie. Het schenken van de Grolsch seats aan De Graafschap is één van de initiatieven waarmee Grolsch haar betrokkenheid aan de regio kenbaar maakt.
Het afvalwater uit de brouwerij wordt in onze eigen afvalwaterzuivering gezuiverd. Op die manier produceren we een aanzienlijke hoeveelheid biogas (= groene energie). Hiermee verwarmen we onder meer de boilers. Het aandeel groene energie door het zelf geproduceerde biogas bedraagt 13% van onze totale energiebehoefte. Hierdoor verbruiken we minder aardgas, wordt het milieu minder belast én besparen we geld.
Grolsch is een 'zero waste' brouwerij en 100% van haar afval wordt hergebruikt. Neem bijvoorbeeld de bierbostel: het restproduct van de mout dat overblijft nadat de suikers en de eiwitten eruit zijn gehaald. Bierbostel heeft een hoge voedingswaarde en dat maakt het een gewild diervoeder, vooral voor koeien. Jaarlijks verwerken we 50.000 ton bierbostel tot veevoer. Elke week komen 25 vrachtwagens om dit afvalproduct op te halen voor hergebruik. Dat zijn er ruim 1.250 per jaar.
Voor al onze 33 cl retourflessen maken we gebruik van een lichtgewicht kroonkurk. De kroonkurken zijn 17% lichter in gewicht en bevatten 19% minder staal in vergelijking met de oude kroonkurken. Op deze manier bespaart Grolsch ruim 100.000 kg staal op jaarbasis. Deze overstap zorgt bovendien voor lagere transportkosten in de keten en vermindert tegelijkertijd de druk op het milieu. Grolsch kiest voor een duurzame oplossing waarbij de hoge kwaliteit gehandhaafd blijft.
Stichting Kikid ontwikkelt projecten waarbij er een open en oprechte dialoog wordt aangegaan met jongeren over thema’s die een belangrijke rol in hun leven spelen, zoals alcohol, relaties en geld. Een van hun initiatieven (in samenwerking met STIVA) is Booze, een theatervoorlichtingsproject dat jongeren bewust maakt van de risico’s van alcoholgebruik. Om leerlingen echt te bereiken gaan jongeren zelf de klassen in. Ze spelen verschillende scenes voor de leerlingen. Na iedere scene gaan de leerlingen in groepjes met elkaar in gesprek. Als STIVA-partner ondersteunen we vanuit Grolsch Booze-project, op financieel vlak maar ook door het project in ons netwerk onder de aandacht te brengen.
Bekijk hier een video over het theatervoolichtingsproject Booze.
Samen met de campagne ‘Rijden Zonder Invloed’ hebben we verschillende acties uitgevoerd om consumenten en medewerkers bewust de maken van de gevolgen van rijden onder invloed. Zo hebben we bijvoorbeeld bijeenkomsten georganiseerd voor middelbare scholieren. In een 3D- tripping simulator konden de toekomstige of beginnende bestuurders op een veilige manier ervaren dat alcohol en verkeer niet samengaan. Ook tijdens de Grolsch Open Brouwerijdagen konden bezoekers ervaren hoe het is om onder invloed van alcohol deel te nemen aan het verkeer. Zij kregen de gelegenheid om met een zogenoemde Alco-kart een parcours af te leggen, waarbij de kart reageert alsof de bestuurder onder invloed van alcohol is. Een mooi voorbeeld van samenwerking op het gebied van verantwoord alcoholgebruik.
Voor transport van exportcontainers maken we veel gebruik van de binnenvaart. Hierdoor besparen we aanzienlijk op de CO2-uitstoot. Bij Combi Terminal Twente in Hengelo komen de lege containers via het Twentekanaal binnen en gaan ze geladen weer weg. Daarnaast maken we ook regelmatig gebruik van containers die gelost zijn en leeg in het depot staan.
Eén van de mogelijkheden om de CO2-uitstoot verder te reduceren is door slimme samenwerkingsovereenkomsten in de keten. Twence produceert duurzame energie en heeft de mogelijkheid om een deel daarvan aan Grolsch te leveren. Als Grolsch deze duurzame energie inkoopt, reduceert ze daarmee het aardgasverbruik met ongeveer 80%. Hierdoor daalt de CO2-uitstoot significant. Hiervoor onderzoeken we de mogelijkheid voor warmtelevering van Twence naar Grolsch. Het conceptuele ontwerp is gemaakt en lijkt technisch haalbaar. De mogelijke oplossingen zijn gepresenteerd. In 2020 worden verdere vervolgstappen gezet. Dit project wordt ondersteund door de gemeente Enschede en de provincie Overijssel.
Parallel hieraan hebben Nouryon (voorheen Akzo), Twence, Apollo en Grolsch in samenwerking met consultancy bureau Blueterra een haalbaarheidsstudie uitgevoerd om te onderzoeken of duurzame warmtelevering in een Twents energienetwerk haalbaar is. Het rapport met verschillende mogelijkheden is opgesteld en in 2019 besproken met Provincie en landelijke overheid.
45 collega’s van verschillende afdelingen hebben input gegeven voor ‘Onze visie op werken 2025’. In vier werkgroepen zijn zij hiermee aan de slag gegaan, ieder op een eigen thema. Dit visiedocument is de basis voor onder meer ons beleid op het gebied van opleidingen en ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. In 2019 zijn de eerste projecten opgepakt. In 2020 wordt hier een vervolg aan gegeven.
Grolsch hecht veel waarde aan het ontwikkelen van talent en heeft daarom een uitgebreid en divers trainingsprogramma. Om het bereik en de impact van deze trainingsprogramma’s verder te vergroten, hebben we in 2018 de Grolsch Masterclasses geïntroduceerd. Dit zijn inhouse trainingen rondom relevante onderwerpen, die op maat worden gemaakt voor Grolsch. De eerste Masterclasses hebben plaatsgevonden in 2018 en de reacties hierop waren erg positief. In 2019 hebben 110 medewerkers deelgenomen aan Masterclasses rondom onderwerpen zoals projectmanagement, persoonlijke effectiviteit en presentatievaardigheden.
In het kader van ons water risico assessment hebben we regelmatig overleg met waterschap, de gemeente en andere stakeholders. Met het oog op de droge zomers en andere klimaateffecten, hebben we in 2020 een onderzoek uitgevoerd om de belangrijkste risico’s voor de waterbeschikbaarheid van de brouwerij in kaart te brengen. In 2021 voerden we een vervolgstudie uit om concrete plannen te maken. Hiermee zorgen we dat we voor de korte én lange termijn voldoende water van de juiste kwaliteit beschikbaar hebben, om onze productie te borgen. Hiervoor blijven we afstemmen met de verschillende betrokken stakeholders.