Een belangrijk aspect van duurzame bedrijfsvoering is transport. Om een volledig klimaatneutraal bedrijf te worden ondernemen we daarom verdere stappen om ook ons transport en aanhangende processen volledig te verduurzamen (scope 3). Hierbij willen we voldoen aan de huidige én toekomstige eisen rondom transport in Nederland.
Doelstelling
Onderzoek naar het gebruik van alternatieve brandstoffen
Resultaat
Sinds mei 2021 rijden 2 Grolsch trucks op HVO. Een duurzame biobrandstof, die een besparing van 89% CO₂ realiseert. Vanuit deze test onderzoeken we de mogelijkheden om dit verder uit te breiden binnen ons wagenpark.
Doelstelling
Vervolgstappen Lean & Green programma
Resultaat
We zijn bezig met het uitbreiden van het Lean & Green programma met overige distributiestromen vanaf Grolsch. Naast pallet bier gaan we nu ook kelderbier, export containers en De Klok toevoegen om zo een 2de star te kunnen bemachtigen.
Doelstelling
Deelname aan transport verbeterstudie(s) in Nederlandse Brouwers verband
Resultaat
Onderzoek opgestart om de emballage stromen in kaart te brengen. Van hieruit kijken we verder welke optimalisatieslagen hierin gemaakt kunnen worden.
Doelstelling
Deelname aan transport verbeterstudie(s) in Nederlandse Brouwers verband
Resultaat
Onderzoek opgestart om de emballage stromen in kaart te brengen. Van hieruit kijken we verder welke optimalisatieslagen hierin gemaakt kunnen worden.
Doelstelling
Deelname aan UT project rondom data-driven transport
Resultaat
Deelgenomen aan dit project, geen directe resultaten waar we vanuit Grolsch mee aan de slag kunnen.
Doelstelling
Toevoegen elektrische auto’s aan ons lease bestand
Resultaat
Er loopt een proef met elektrische auto’s, collega’s met verschillende functies en woonplaatsen nemen hieraan deel.
Alwin Kulsdom, Teamleader Shipping & Forwarding – Koninklijke Grolsch
“Om een volledig klimaatneutraal bedrijf te worden ondernemen we verdere stappen om ook ons transport en aanhangende processen volledig te verduurzamen (scope 3). Hierbij willen we voldoen aan de huidige én toekomstige eisen rondom transport in Nederland. We hebben de afgelopen jaren al mooie resultaten behaald op dit gebied: zo werd ruim 78% van al onze deepsea exportcontainers in 2020 via de binnenvaart richting de haven van Rotterdam vervoerd. Daarnaast rijden we voor onze pallet distributie in Nederland met voertuigen uit de hoogste emissieklasse (Euro-6) en maken we gebruik van extra lange vrachtwagens (LZV’s) voor de aanvoer van onze blikken en flessen. De komende jaren blijven we ons inspannen om nieuwe, duurzame stappen te blijven zetten op het gebied van transport. Ik ben er trots op dat ik bij een bedrijf werk dat hier zo actief mee bezig is!”
André Pluimers, Algemeen Directeur - Bolk Transport
“Sinds 1995 mag Grolsch zich ‘Koninklijk’ noemen. Rond die tijd ontstond eveneens de samenwerking met Bolk. Inmiddels rijden onze chauffeurs met zeven eigen Bolktrucks in de huisstijl van Grolsch dagelijks van de Grolsch brouwerij naar de distributiecentra van grote retailers en drankenhandels. Een samenwerking die zich vertaalt in een goed ingespeeld team dat vol passie, vakmanschap en trots werkt aan CO2 reductie en het verder verduurzamen van het distributieproces van het “groenste” biertje van Nederland. Samen met Grolsch kijken we altijd hoe het werk slimmer en duurzamer kan. Zo lopen er verschillende testen en onderzoeken op het gebied van automatisering en alternatieve brandstoffen. De ontwikkelingen staan nooit stil: we zijn continu bezig de mogelijkheden met elkaar te verkennen. Een voortdurend groeiende samenwerking met een duurzaam, Twents karakter om trots op te zijn!"
In januari 2020 is er een prachtig initiatief van start gegaan: een slim combinatietransport met mout en bierbostel dat zorgt voor een enorme besparing kilometers én CO2. Van Triest Veevoeders - afnemer van Grolsch bierbostel - haalt ook Mout op uit de provincie Groningen, bestemd voor onze brouwerij in Enschede. In plaats van met lege vrachtwagens weer terug te rijden vanaf de brouwerij, worden de vrachtwagens éérst gevuld met ons bierbostel. Op weg richting Groningen komen de vrachtwagens langs melkveehouders in Drenthe en Groningen, waar het bierbostel afgeleverd wordt. De weer lege vrachtwagens rijden vervolgens door naar de provincie Groningen, om daar opnieuw gevuld te worden met mout voor onze brouwerij. Een proces dat telkens herhaald wordt: een slim staaltje transport dus!
Deze ritten worden zo'n 15 á 20 keer volbracht in een week, in combinatie met het transport van bierbostel. De efficiënte manier van vervoeren zorgt voor een besparing van ongeveer 350 km per rit, wat oploopt tot 5.500 km per week en wel 275.000 km per jaar. De besparing van het aantal kilometers zorgt natuurlijk ook voor een forse besparing in CO2: op jaarbasis ongeveer 20.000 kilo.
Samen met andere grote Twentse bedrijven hebben we de deal ‘Beter Benutten Twente Kanalen’ ondertekend. Doel is om meer vracht via het water te vervoeren. In 2020 hebben we ruim 75% van onze deepsea zendingen verstuurd via de barge (een transportschip). Grolsch is actief betrokken bij de gesprekken over verruiming van het Twentekanaal en verdere verbetering van brug- en sluisbediening.
Sinds 2013 heeft Grolsch de Lean & Green Star. We hebben deze waardering toegekend gekregen omdat we – in de periode 2007 t/m 2012 - met ons pallettransport in Nederland maar liefst 28,7% CO2 hebben bespaard. Grolsch behoort hiermee tot de koplopers in Nederland. Nog steeds zijn we actief bezig met meer CO2 te besparen. Zo is ons dedicated wagenpark overgegaan op Euro 6 vrachtwagens. Ook blijven we de chauffeurs trainen in hun rijstijl om zo effectief mogelijk te rijden met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot.
Voor transport van exportcontainers maken we veel gebruik van de binnenvaart. Hierdoor besparen we aanzienlijk op de CO2-uitstoot. Bij Combi Terminal Twente in Hengelo komen de lege containers via het Twentekanaal binnen en gaan ze geladen weer weg. Daarnaast maken we ook regelmatig gebruik van containers die gelost zijn en leeg in het depot staan.
In 2018 hebben we een gedeelte van onze vrachtwagens vervangen door Euro 6 vrachtwagens. Dit zijn vrachtwagens die voldoen aan de hoogste emissienorm. In 2020 zijn ook onze andere vrachtwagens vervangen, waarmee ons gehele dedicated wagenpark (14 trucks) uit EURO-6 vrachtwagens bestaat.
Onze glas- en blikleveranciers rijden met zogenaamde eco-combi’s. Deze extra lange, zware vrachtwagens kunnen 42 in plaats van 30 pallets vervoeren. Dit bespaart al snel 80 vrachten per jaar en de verwachting is dat dit aantal verder gaat oplopen. Een behoorlijke reductie in CO2-uitstoot.