Laatste Nieuws

11 December 2019

Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik met nieuwe training voor de barvrijwilligers in Nederland

Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training volgen. Op woensdag 11 december werd in aanwezigheid van burgemeester Haverkamp-Wenker en wethouder Berning-Everlo de eerste training gegeven aan barvrijwilligers en bestuursleden van voetbalvereniging STEVO en sporthal De Ransuil uit Geesteren.

 

De training is ontwikkeld voor vrijwilligers die bardiensten draaien onder andere bij verenigingen en op evenementen. In de training, waarin theorie wordt afgewisseld met rollenspelen, leren deelnemers hoe ze om kunnen gaan met (lastige) situaties rondom verantwoord alcohol schenken. Accountmanagers van Koninklijke Grolsch gaan de training actief aanbieden bij  al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen in het hele land. De training is op initiatief van de Enschedese bierbrouwer ontwikkeld en kwam tot stand in samenwerking met Bierbewustzijn.nl en de campagne Rijden Zonder Invloed.

 

Nationaal Preventieakkoord

De training past goed binnen de afspraken die Koninklijke Grolsch samen met andere partijen maakte binnen het Nationaal Preventieakkoord. Samen met Nederlandse Brouwers, het kabinet, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven zetten we ons actief in om het alcoholmisbruik tot 2040 terug te dringen’, vertelt Koert van ’t Hof, Corporate Affairs Director van Koninklijke Grolsch. ‘Sportkantines en studentenverenigingen spelen hierin een belangrijke rol. Hoe ga je bijvoorbeeld om met het schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar? Een vraag waar veel barvrijwilligers tegenaanlopen’, vertelt van ’t Hof. Naast het trainen van barvrijwilligers werkt de bierbrouwer actief aan het verder verkrijgbaar én zichtbaar maken van het 0.0% assortiment bieren in sportkantines en studentenverenigingen. ‘Dit ligt nu al boven de 70% en willen we naar 100% brengen, aldus van ’t Hof.  ‘Daarnaast stimuleren we de verkrijgbaarheid van onze 0.0% bieren ook op evenementen en festivals waar ook veel jong volwassenen een biertje drinken’.

 

Krachten bundelen

Tijdens de ontwikkeling van de training kwam een mooie samenwerking tot stand met de campagne Rijden Zonder Invloed. In deze campagne van ROV-Oost Nederland wordt aandacht gevraagd voor de gevolgen van rijden onder invloed. ‘We vinden het belangrijk dat het onderwerp alcohol & verkeer een plek krijgt in de training, want alcohol hoort niet thuis in het verkeer’, vertelt van ’t Hof. ‘En de vraag hoe je voorkomt dat mensen alcohol drinken terwijl je weet dat ze nog moeten rijden bleek erg actueel bij barvrijwilligers. Daarom besteden we er in de training ook specifiek aandacht aan’.  

De gemeente Tubbergen juicht het initiatief van harte toe. ‘Goed om te zien dat verschillende partijen de handen ineenslaan om alcoholmisbruik in sportkantines en bij evenementen tegen te gaan’, besluit burgemeester Haverkamp-Wenker van de gemeente Tubbergen.

Terug