Laatste Nieuws

19 April 2023

Grolsch introduceert: het ‘niet-zo-nieuwe’ krat

Voor 98 procent gemaakt van oude kratten
 
Grolsch brouwt al meer dan 400 jaar voor verbondenheid. Voor oprechte momenten met familie, vrienden, collega’s, de buurt en de club. En om dat ook nog zeker voor de komende 400 jaar te blijven doen, gebeurt dit op duurzame wijze. Grolsch daagt zichzelf continu uit: hoe kan het proces steeds milieuvriendelijker, zonder in te leveren op resultaten? En daarin zet de brouwerij opnieuw een grote stap. Grolsch introduceert, voor het eerst sinds 2007, hun ‘niet-zo-nieuwe’ Grolsch krat: een nieuw krat gemaakt van oude kratten.
 
Het ‘niet-zo-nieuwe’ krat
Duurzaamheid en circulariteit zijn bij Grolsch belangrijke aandachtspunten bij het ontwerpen en ontwikkelen van de verpakkingen, zo ook bij de nieuwe kratten. Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Grolsch vertelt: “We hebben het krat niet alleen een nieuw, fris design gegeven, maar ook ingericht op de toekomst. Zo hebben we ribbels en reliëf toegevoegd, zodat stickers makkelijk te verwijderen zijn en de kratten langer mooi blijven. En het mooiste: de nieuwe kratten zijn voor 98% gemaakt van oude kratten.” De nieuwe kratten stromen vanaf vandaag gefaseerd in de markt. Omdat de oude kratten gerecycled worden, kan het wel enige tijd duren voor er alleen nog maar nieuwe kratten in de winkels te vinden zijn. Uiteraard bevatten de nieuwe en de oude kratten dezelfde 30cl fles met daarin het vertrouwde Grolsch Premium Pilsner.
 
Milieuvriendelijk brouwen
De Grolsch Bierbrouwerij is een zeer milieuvriendelijke bierbrouwerij, onder andere door het recyclepercentage van maar liefst 100% voor de Nederlandse markt. Van bierbostel, gist en mout tot aan flessen en etiketten, alles wordt hergebruikt. Susan Ladrak, Sustainability Manager bij Grolsch, vertelt: “We vinden het onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een betere, groenere en circulaire wereld. Dat ziet de consument onder andere terug in onze ‘niet-zo-nieuwe’ kratten, onze TopClip en andere duurzame verpakkingen. Maar achter de schermen gebeurt er nog veel meer. Zo zijn we in 2022 overgestapt naar de duurzame warmte van Twence. Dat zorgt ervoor dat onze CO2 emissie met 72% vermindert. Die besparing staat gelijk aan de uitstoot van 1800 huishoudens. En dankzij al die inspanningen komen we steeds dichterbij onze doelstelling om volledig klimaatneutraal te worden.”
 
 
Terug