Laatste Nieuws

29 March 2019

Blog Kick Ditzel - HR Business Analyst

In het voorjaar van 2018 werd ik benaderd om bij Grolsch op gesprek te komen voor de functie HR Business Analyst. Hoewel ik op dat moment op mijn plek zat bij mijn toenmalige werkgever, was ik geïnteresseerd naar het verhaal van deze bekende bierbrouwer. Allereerst omdat Grolsch voor menigeen qua naam en faam een gaaf bedrijf is. Daarnaast was ik benieuwd naar de functie van HR Business Analyst; de combinatie van data en de menselijke dimensie sprak me aan. En niet geheel onbelangrijk, Grolsch maakt producten waar ik in geloof en enthousiast van word. Tijdens de daaropvolgende gesprekken werd me al snel duidelijk dat Grolsch hoog inzet op de ontwikkeling van haar medewerkers. Het Young Development Program is hier een concreet voorbeeld van: samen met een groep generatiegenoten ga je een leertraject in waarin je wordt begeleid om de volgende stap te maken als professional èn als mens. Daarnaast werd mijn niet-typische HR-achtergrond door beide partijen beschouwd als een voordeel voor deze rol. Nieuwe perspectieven op processen en vraagstukken leveren doorgaans waardevolle inzichten op en in de evolutie van HR maakt je dit als afdeling veelzijdiger. Kortom, het Grolsch-avontuur kon beginnen!

 

Nu werk ik alweer acht maanden bij Grolsch en elke dag ontstaat een gevoel van trots wanneer je de brouwerij binnenloopt. Bovendien, dit gevoel krijg je ook buiten de brouwerij wanneer je mensen ziet genieten van de heerlijke bieren die Grolsch brouwt of wanneer weer een aansprekende campagne voorbij komt op diverse media. Qua werkzaamheden heb ik de laatste maanden aan uiteenlopende projecten een bijdrage kunnen leveren. Na een intensieve samenwerking met een softwareleverancier zijn we live gegaan met een digitaal arbeidsvoorwaardenkeuzesysteem, heb ik de Talentmanager kunnen ondersteunen met analyses op gebied van performance en talent en zijn we druk bezig om dit voorjaar live te kunnen gaan met een nieuw HR-systeem. Een ander leuk project betrof het vak Strategic HR Analytics dat we in samenwerking met de Universiteit Twente hebben vorm gegeven. Voor beide partijen bleek het een succes waardoor besloten is om in september nogmaals dit vak aan te gaan bieden. Wie weet zien we elkaar in september op de brouwerij tijdens het opstartcollege en de brouwerij tour die daar natuurlijk bij hoort!

 

Terugkomend op het Analytics-aspect binnen mijn functie. Binnen Grolsch lopen collega’s op verschillende afdelingen die verrassende inzichten uit data weten te halen middels Business Intelligence (BI). Ook voor HR kan BI de stap naar het volgende niveau faciliteren om zodoende meer data-gedreven te kunnen werken, verbanden te ontdekken en meer waarde toe te voegen aan de business. Vraagstukken als “Hoe ontwikkelt nieuw talent zich binnen de organisatie?”, “Hoe kunnen de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt worden gecombineerd met de prestaties van een medewerker om zodoende de kans op verloop te voorspellen?” en “Welke afdelingen verdienen extra aandacht als we kijken naar personeelsplanning” zijn interessante zaken om te onderzoeken. Vervolgens is het de kunst om de bevindingen een rol te laten spelen in besluitvorming waardoor managers de mogelijkheid hebben om sterk onderbouwde beslissingen kunnen nemen.

 

Ten slotte, ik denk dat velen het met me eens zijn dat Grolsch een geweldige extra arbeidsvoorwaarde aan haar mensen biedt: het huisbier. Dit stelt je in staat om vrienden en familie te laten proeven van wat we zoal in huis hebben. Het is altijd leuk om iemand te kunnen laten ervaren van iets waar je op wat voor manier dan ook aan mee hebt gewerkt. Ook heb je de keuze om het bier te proberen van andere toffe merken die onder de vlag van Asahi varen, zoals Kornuit, Peroni en Meantime.

 

Zoals je waarschijnlijk wel merkt, betekent werken bij Grolsch voor mij een gouden combinatie van ambities kunnen verwezenlijken, doorontwikkelen en genieten! Klinkt het jou als muziek in de oren om een rol te spelen bij het aanbieden van producten met een geweldige smaak aan consumenten overal ter wereld en zodoende meer plezier in het leven brengen? Neem dan zeker contact met ons op en ervaar het leven in de brouwerij. Kanpai!
 

Kick Ditzel

 

Terug