Laatste Nieuws

22 March 2022

Blog DUURZAAM. KARAKTER.

Toen we afgelopen zomer ons nieuwe hondje kregen viel het me ineens op: wat ligt er toch ontzettend veel zwerfafval op de straten en in de plantsoenen! Een puppy raapt werkelijk alles op van straat: takjes, blaadjes en graspollen. Maar helaas ook peuken, snoepwikkels, mondkapjes en nog veel meer rotzooi dat niet op straat hoort. Meerdere dagen per dag was ik druk om al die troep uit haar bekje te vissen. Voor mij is het van jongs af aan altijd een vanzelfsprekendheid geweest om afval niet op straat te gooien. Wat zou het mooi zijn als we iedereen hier bewust van konden maken en er zo samen voor kunnen zorgen dat afval niet onnodig in de natuur belandt. Dit vergroten van het bewustzijn is jaarlijks een belangrijk doel van de Landelijke Opschoondag van Nederland Schoon. Dit jaar mocht ik zelf ervaren hoeveel voldoening het geeft om samen met collega’s de natuur een beetje schoner te maken.

Elke verpakking telt

Afgelopen zaterdag 19 maart organiseerde Nederland Schoon de 20e Landelijke Opschoondag, met als overkoepelend thema 'Elke verpakking telt!'. Iets waar wij, als partner van Nederland Schoon, natuurlijk graag onze handen voor uit de mouwen wilden steken. Want ondanks dat we enorm trots zijn op ons bedrijf en onze bieren, balen we er ontzettend van dat een deel van onze verpakkingen in de natuur belandt. Want natuurlijk horen ze daar niet thuis. Met een enthousiaste groep collega’s gingen we daarom aan de slag in het Enschedese havengebied. Gewapend met vuilniszakken & prikkers hebben we een ochtend afval opgeruimd. Hoewel we natuurlijk allemaal weten en zien dat er veel zwerfafval in de natuur terecht komt, sloeg ook nu de verbazing weer toe: wat hebben we veel zakken vuil opgeruimd. Met een ochtendje afval prikken lossen we het probleem niet op, maar als we beetje bij beetje het bewustzijn kunnen vergroten dan is dat een mooi begin!

Niet alleen op 19 maart
Natuurlijk komen we niet alleen op 19 maart in actie voor een schonere wereld. Iedere dag zetten we bij Grolsch stappen om onze processen en producten zo duurzaam mogelijk te maken. Wist je bijvoorbeeld dat we vorig jaar de duurzame TopClip-blikverpakking hebben geïntroduceerd? De nieuwe verpakking is 100% plasticvrij en door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-blikverpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen!

Ook zijn we in 2018 gestart met de inzet van circulaire drinkbekers op festivals. In navolging hierop zijn we in 2019 gestart met het testen van herbruikbare draagtrays, onder andere bij de Zwarte Cross. Vanaf dit jaar stappen we 100% over op deze duurzame en herbruikbare draagtray. Hierdoor zullen het festivalterrein en de feesttent aanmerkelijk schoner zijn. Een belangrijk effect van de herbruikbare tray is dat bezoekers veel minder bekers laten vallen tijdens een event als de vloer niet al bezaaid ligt met kartonnen trays. We hopen dan ook dat de inzet van herbruikbare trays ook bij gaat dragen aan de bewustwording onder festivalbezoekers om minder afval weg te gooien en meer plastic in te leveren voor hergebruik. Want de meeste verpakkingen kunnen gerecycled worden als ze op de juiste manier worden weggegooid.

Nieuw: statiegeld op blikjes
We zijn er trots op dat de biersector met het gebruik van hervulbare glazen flessen, roestvrijstalen fusten, kelderbier en het goed recyclebare blik tot de koplopers in Nederland behoren als het gaat om circulair verpakken en hergebruik van materiaal. Consumenten zijn eraan gewend om hun lege kratten in te leveren of lege flessen naar de glasbak te brengen. En zo’n 95% van de blikken komt terug via PMD en na scheiding. Heel mooi, maar dat betekent ook dat zo’n 5% op straat terecht komt. Het is dan ook goed dat consumenten vanaf 1 januari 2023 naast PET-flesjes óók hun blikjes in de supermarkt kunnen inleveren. We hopen dat de invoering van statiegeld op blik ervoor gaat zorgen dat ook die laatste 5% blikjes retour komt, zodat deze niet als zwerfafval op straat terecht komt maar ingezet kan worden voor circulair gebruik.

Inmiddels werk ik alweer twee jaar bij de brouwerij en het maakt me trots om elke dag te ervaren hoe we samen bezig zijn met duurzaam en verantwoord ondernemen. Niet alleen door erover te praten, maar vooral door écht te doen. En onze hond? Dat is inmiddels een ondeugende puber die gelukkig niet meer álles oppakt wat ze op straat tegenkomt!

Heb je vragen, opmerkingen of tips op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen? Ik hoor ze graag van je!

Henrike Overdijk

Corporate Communicatie Manager

 

Terug