Stimuleren verantwoord alcoholgebruik

 

Veel consumenten genieten van bier. En dat willen we graag zo houden! Natuurlijk willen we als brouwer graag bier verkopen. Maar tegelijkertijd willen we ook waken voor de schadelijke effecten van onverantwoord alcoholgebruik. Het is onze taak om goede informatie te bieden en onszelf verantwoordelijk te gedragen.

Grolsch is voorstander van zelfregulering en handhaving. We geloven niet in het verbieden van alcoholreclame, het verhogen van accijnzen op bier en het bij wet beperken van de verkrijgbaarheid van alcoholische dranken. Dat zijn - naar onze mening - niet de juiste maatregelen om alcoholmisbruik tegen te gaan. Alleen een gerichte aanpak op de doelgroep zorgt ervoor dat de bierliefhebber ook in de toekomst verantwoord van een biertje kan blijven genieten.

 

www.overalcohol.nl
Onze Activiteiten

Onze Activiteiten

 

Grolsch neemt deel aan verschillende initiatieven om alcoholmisbruik tegen te gaan en verantwoord alcoholgebruik te stimuleren:

  • Ondersteuning campagne "Met trots voor u gebrouwen. Geen 18? Geen alcohol'.
  • Ondersteuning BOB-campagne (campagne tegen alcohol in het verkeer).
  • Ondersteuning CBL- leeftijdscampagne (campagne van Centraal Bureau Levensmiddelenhandel voor legitimatie onder 25 jaar in supermarkten).
  • Toetsing van alle commerciële uitingen door een interne commissie aan o.a. de nationale Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
  • Deelname aan debatten (met gemeenten, landelijke politiek, etc).
  • Deelname aan activiteiten in partnership rondom alcohol en verkeer.
  • Trainingen voor medewerkers om juiste mindset te creëren, kennis te vergroten en een ambassadeursrol te vervullen.
  • Grolsch alcoholrichtlijnen voor medewerkers.
  • Grolsch partner Veilig Verkeer Nederland
Reclame gericht op minderjarigen

Reclame gericht op minderjarigen

 

Vanuit Grolsch zorgen we ervoor dat onze reclame-uitingen zo min mogelijk minderjarigen (<18 jaar) bereiken (>75% 18+). Grolsch heeft met haar media-uitingen (TV, radio, print, digitale kanalen) een 18+ percentage van 87,1%.

We streven naar continue verbetering van dit percentage. Aandachtspunt is met name de social media kanalen. Daarvan maken we alleen gebruik als deze voorzien zijn van een degelijke agegate. Kanalen die hieraan niet voldoen worden uitgesloten voor de inzet van Grolsch uitingen. 

 

Geen alcohol tijdens zwangerschap

Geen alcohol tijdens zwangerschap

 

We maken ons sterk voor verantwoord alcoholgebruik tijdens zwangerschap. Alcohol tijdens zwangerschap kan namelijk leiden tot geboorteafwijkingen ofwel het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS). We willen uitdragen dat het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap een onverantwoorde keuze is.

Grolsch ondersteunt het FAS-project om bekendheid en bewustwording vna FAS in Nederland verder te vergroten. We plaatsen een educatief logo op onze verpakkingen en bieden uitgebreide informatie over FAS via www.overalcohol.nl. Op die manier willen we vrouwen goed informeren, zodat ze zelf weloverwogen keuzes kunnen maken.