Weten hoe wij de Sociale en Economische Groei stimuleren? Lees het in ons DVO verslag
DVO Overzicht 2019Manager CSI & Corporate Events
"We steunen vele projecten initiatieven en verenigingen in de regio. Meer en meer wordt gezien dat Grolsch zich op verschillende fronten inzet voor een duurzame leefomgeving."
Grolsch gaat als biermerk de hele wereld over, maar de verbondenheid met Twente en de Achterhoek blijft. Dit is onze geboortegrond: hier liggen onze roots. Onze regionale betrokkenheid is altijd erg groot geweest. En dat willen we graag zo houden! Vanzelfsprekend leveren we een waardevolle bijdrage aan de lokale, regionale en landelijke economie.
Resultaat
Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds: 55 initiatieven ingediend en 7 projecten financieel ondersteund met bedragen tot 5.000 euro. Stichting Pak An: 108 plannen ingediend in 2019; 55 hiervan kregen ondersteuning in de vorm van netwerk, coaching, publiciteit en/of financiën.
Resultaat
Diverse maatschappelijke projecten ondersteund: Enschedese Uitdaging, Move2Social, Voedselbank Enschede – Haaksbergen, Stichting De Koepel Boekelo/Usselo en Truckrun.
Resultaat
In 2019 bedraagt het aandeel vrouwen in management posities 11%. Onze doelstelling voor 2025 is uitdagend. Dit blijft dan ook een belangrijk aandachtspunt de komende jaren.
Resultaat
Vitaliteitschecks zijn afgerond, geanalyseerd en individueel opgevolgd. Inzetbaarheidsspreekuur is opgestart in samenwerking met TIGRA Twente. Sportcommissie is succesvol opgericht en van start gegaan met 22 activiteiten. Plan van aanpak gereed voor ondersteuning stoppen met roken.
Resultaat
Op individueel niveau werkplekonderzoeken uitgevoerd en verbeteringen doorgevoerd.
Resultaat
110 medewerkers hebben in 2019 deelgenomen aan de masterclasses, met een gemiddelde waardering van 8,5 (schaal 1-10).
Resultaat
Voor vier verpakkingslijnen is de risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) uitgevoerd en is uitvoering gegeven aan het plan van aanpak. Enkele acties lopen door in 2020.
Resultaat
De RI&E verkeers- en voetgangersveiligheid brouwerijterrein is in een gevorderd stadium. In Q1 2020 wordt deze afgerond. Daarna start de uitvoering van het plan van aanpak.
Resultaat
Voor twee verpakkingslijnen is de RI&E uitgevoerd en het plan van aanpak opgesteld. Uitvoering van dit plan van aanpak vindt plaats in 2020.
Resultaat
De tweede fase van het uitbreiden van het aantal verkeerspiegels in Warehouse is afgerond. De derde en tevens laatste fase wordt in Q1 2020 gerealiseerd.
Maatschappelijke projecten:
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers:
Veilige werkomgeving:
Jaap Hulshof, Manager Sponsoring & Corporate Events – Koninklijke Grolsch
“Grolsch hecht groot belang aan duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Bij duurzaam ondernemen denk je vaak in eerste instantie aan het milieu. Maar aandacht voor mens, maatschappij en omgeving hoort daar ook bij. De regio is daarbij voor Grolsch ontzettend belangrijk. We hebben hier veel trouwe fans, het overgrote deel van onze medewerkers woont er en we besteden nadrukkelijk aandacht aan een goede verstandhouding met onze omwonenden. Onze maatschappelijke betrokkenheid is niet altijd voor iedereen even zichtbaar. Dat hoeft ook niet. Toch wordt gelukkig meer en meer gezien dat Grolsch zich op verschillende fronten inzet voor een duurzame leefomgeving. Daar ben ik trots op en dat blijven we in de toekomst ook graag doen.”
Maresa Buijs en Tanja Abbas, Initiatiefnemers - Around the Corner, Winnaar Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds 2018
“Als social label staan wij voor duurzaamheid, hergebruik, vakmanschap, regionale verbindingen en aandacht voor onze medemens. In Grolsch vonden wij een geweldige samenwerkingspartner die deze waarden hoog in het vaandel heeft. Samen hebben wij uit reststromen lifestyle producten ontwikkeld, zoals de Beugellamp XL. Hun wijze van duurzaam ondernemen en hun aandacht voor sociale en economische innovatie in de regio - onder meer door de jaarlijkse uitreiking van de ‘Vakmanschap is Meesterschap prijs’ - vinden wij vrij uniek en een voorbeeld voor andere internationale bedrijven. Grolsch blijft op het gebied van duurzaam en verantwoord ondernemen steeds in beweging en vernieuwend. Ze zoeken naar hergebruik van reststromen zoals bij de bierbostel die overblijft na het brouwproces. Ze gebruiken water uit eigen bron, het Kornuit krat is gemaakt van 100% plastic consumentenafval en ze kennen nog het belang van noaberschap. Grolsch heeft aandacht voor zowel de ketensamenwerking als een blijvend oog en oor voor hun directe leefomgeving.”
Anoukh van Baggum, Adviseur Arbeid & Gezondheid - TIGRA Twente
“Al vele jaren ben ik als adviseur betrokken bij Grolsch. Ik ken het bedrijf als een organisatie met Echt Karakter; een organisatie met betrokken en bevlogen medewerkers die trots zijn op het merk waar ze voor werken. De huidige tijdsgeest vraagt steeds meer op een concreet plan als het gaat om Duurzame Inzetbaarheid: Hoe houd ik mijn medewerkers gezond en gelukkig tot het moment dat ze met pensioen gaan? Ik zie bij Grolsch verschillende initiatieven ontstaan die als gezamenlijk doel hebben de duurzame inzetbaarheid van de collega’s te vergroten en te behouden. Grolsch heeft hierbij aandacht voor het volledige ‘Huis van Werkvermogen’ en daar kan ik als adviseur alleen maar heel blij mee zijn.”
Henk Knipping – Eigenaar WerkRaat
Winnaar Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds 2019
“WerkRaat is een leerwerkcentrum waar we jongeren met een afstand tot regulier onderwijs en arbeidsmarkt begeleiden in verschillende labels (werkdomeinen/ onderwijs). Wij willen jongeren inspireren en vanuit hun passie door ontwikkelen, zodat zij kunnen bouwen aan een toekomst met perspectief. Zo leiden we onder meer op tot fietstechnicus, webdeveloper en begeleiden we horecatalent. Speciaal voor deze laatste hebben we een mooie bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Daarmee konden we onze espressobar inrichten. We leiden namelijk barista’s op voor de arbeidsmarkt in de Achterhoek, waar op dit vlak een tekort aan personeel is. Ons initiatief paste goed bij Grolsch’ visie op het stimuleren van sociale en economische groei en op verantwoord alcoholgebruik. Deze bijdrage heeft ons de mogelijkheid gegeven ons horecalabel verder vorm te geven. En inmiddels zijn de eerste kandidaten geslaagd voor hun barista-examen.”
Verkocht volume van Koninklijke Grolsch in 2019:
Marktaandeel en distributie:
De bijdrage van Grolsch aan de economie:
Het doel van ons veiligheidsbeleid is het creëren van een veilige en gezonde werkomgeving. Daar voelen we ons verantwoordelijk voor en daar werken we actief aan. In 2019 hebben we vier ongevallen met verzuim gehad. Drie daarvan betroffen geen ernstige ongevallen met langdurig verzuim of blijvend letsel. In een vierde situatie was er helaas blijvend letsel aan een vingertop. We besteden veel aandacht aan risico-inventarisaties & -evaluaties (RI&E’s), de uitvoering van de bijbehorende actieplannen en veiligheidspromotie.
Grolsch is partner van Move2Social Twente en heeft in 2019 het slotevent hiervan gefaciliteerd. Move@Social is een programma voor startende of jonge sociaal ondernemers. Zij krijgen hulp bij het opstellen van hun business model om hun onderneming succesvol te maken. Gedurende drie maanden volgen deelnemers een intensief ontwikkelprogramma met workshops, expertmeetings en business coaching van lokale ondernemers uit de regio. Het resultaat is een goed doordachte businesscase. Tien sociaal ondernemers uit Twente kregen, als afronding van het programma, de gelegenheid om hun business case te presenteren tijdens het slotevent voor een breed publiek.
Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, is een jaarlijkse initiatief waarbij horecaondernemers, Albert Heijn en Mitra geld inzamelen voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Elk jaar vraagt Stichting Geniet & Geef een andere brouwer om zich in te zetten voor het goede doel. De Grolsche Bierbrouwerij is dit jaar van de partij. Speciaal voor Geniet & Geef brouwde Meesterbrouwer Guy Evers de Grolsch Honing Weizen. Dit bier is door ruim 180 horecazaken van de tap verkocht en bij Mitra Slijterijen en Albert Heijn in beugelfles.
Deze Geniet & Geef actie met Grolsch leverde een recordopbrengst van € 127.525 op voor stichting KIKA. De opbrengst wordt aangewend voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker, gericht op minder pijn tijdens behandelingen, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd. De betrokkenheid van zowel collega’s als leveranciers was bij dit initiatief enorm groot. ‘Alles voor het goede doel’ was het motto. Een bedrijventeam van Grolsch en Bier&cO heeft zelfs deelgenomen aan de Dam tot Dam Loop voor KiKa.
Meer info: Persbericht d.d. 26 november 2019
Grolsch schenkt seats aan De Graafschap
In 2017 is Grolsch gestart met het aanbieden van onze Grolsch business seats bij De Graafschap. Deze kaarten worden ter beschikking gesteld aan supporters vanwege een ernstige ziekte of een ongeluk en niet mobiel genoeg zijn om naar een voetbalwedstrijd te komen kijken. Het doel is om deze supporters een fijne middag of avond bij De Graafschap te bezorgen. Samen met De Graafschap stellen we voor iedere thuiswedstrijd twee VIP-kaarten ter beschikking voor buitengewoon goed 'noaberschap'. De kaarten zijn bedoeld voor mensen die zich in de regio (hebben) laten zien als voorbeeldige 'noabers'.
Van deze 'bijzondere stoelen voor bijzondere supporters' is sinds de start van het project al veelvuldig dankbaar gebruik gemaakt. De reacties zijn heel positief.
Stimuleren van Sociale & Economische Groei
Grolsch gaat als biermerk de hele wereld over, maar de verbondenheid met Twente en de Achterhoek blijft. Dit is onze geboortegrond: hier liggen onze roots. Onze regionale betrokkenheid is altijd erg groot geweest. En dat willen we graag zo houden! Vanzelfsprekend leveren we een waardevolle bijdrage aan de lokale, regionale en landelijke economie. Het schenken van de Grolsch seats aan De Graafschap is één van de initiatieven waarmee Grolsch haar betrokkenheid aan de regio kenbaar maakt.
In oktober 2019 hebben de reguliere surveillance audits plaatsgevonden van zowel ons milieumanagement- als veiligheid-/ gezondheidsmanagementsysteem (respectievelijk ISO 14001 en OHSAS 18001 certificatie). Er zijn bij deze audits geen afwijkingen aangetroffen. De volgende certificerende instelling audits vinden plaats in oktober 2020. Daarbij wordt het veiligheid-/ gezondheidsmanagementsysteem geaudit voor certificering ISO-45001 (de opvolger van de OHSAS 18001 norm).
Op het gebied van veiligheid en gezondheid werken we voortdurend aan het verder verbeteren van onze werkomgeving. Gedurende 2019 is veel energie gestoken in het verder verbeteren van de machineveiligheid. Diverse bordessen in Packaging en Utilities zijn verbeterd, evenals de verlichting op diverse locaties. In Warehouse hebben we opnieuw het aantal verkeersspiegels uitgebreid, om situaties ter plekke overzichtelijker te maken.
In 2018 is aan Grolsch door het bevoegd gezag de ambtshalve actualiseerde omgevingsvergunning verleend, waarin tevens de nieuwe afvalwaterlozingsvoorschriften zijn opgenomen.
Grolsch voelt zich verantwoordelijk om te zorgen voor een veilige werkplek. Zo volgden circa 70 medewerkers de jaarlijkse training bedrijfshulpverlening (BHV). De training bestond uit een theoretisch deel en praktijkoefeningen. Deze BHV-ers kunnen – indien nodig - direct in actie komen als er zich een calamiteit voordoet. Het merendeel van de Grolsch BHV-ers doet dit vrijwillig. Bij Shift Teamleaders is de BHV onderdeel van hun functie, evenals het leidinggeven aan een eventuele ontruiming. Naast deze groep BHV-ers beschikken circa 15 Grolsch- en security-medewerkers over een EHBO-certificaat. Zij kunnen eventueel ingrijpen bij zwaarder lichamelijk letsel. Op deze manier borgt Grolsch dat er altijd voldoende gekwalificeerde mensen beschikbaar zijn die eerste hulp kunnen verlenen in verschillende situaties.
45 collega’s van verschillende afdelingen hebben input gegeven voor ‘Onze visie op werken 2025’. In vier werkgroepen zijn zij hiermee aan de slag gegaan, ieder op een eigen thema. Dit visiedocument is de basis voor onder meer ons beleid op het gebied van opleidingen en ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. In 2019 zijn de eerste projecten opgepakt. In 2020 wordt hier een vervolg aan gegeven.
Grolsch kiest bewust voor een lange termijn aanpak voor duurzame inzetbaarheid. Pleisters plakken met alleen kortlopende acties zet in onze ogen onvoldoende zoden aan de dijk. De focus ligt echt op het bereiken en behouden van een vitale organisatie met vitale medewerkers. Om deze lange termijn aanpak vorm te geven is het ‘Huis van Werkvermogen’ opgesteld. Dit geeft inzicht in de onderwerpen waaraan we met iedere individuele medewerker aan de slag willen op het gebied van duurzame inzetbaarheid.
Grolsch hecht veel waarde aan het ontwikkelen van talent en heeft daarom een uitgebreid en divers trainingsprogramma. Om het bereik en de impact van deze trainingsprogramma’s verder te vergroten, hebben we in 2018 de Grolsch Masterclasses geïntroduceerd. Dit zijn inhouse trainingen rondom relevante onderwerpen, die op maat worden gemaakt voor Grolsch. De eerste Masterclasses hebben plaatsgevonden in 2018 en de reacties hierop waren erg positief. In 2019 hebben 110 medewerkers deelgenomen aan Masterclasses rondom onderwerpen zoals projectmanagement, persoonlijke effectiviteit en presentatievaardigheden.
Na een succesvolle start in 2018 is er in september 2019 een nieuwe groep medewerkers gestart met de bedrijfsopleiding ‘Vakman Grolsch’. Een groot aantal medewerkers van de afdeling Packaging volgt gedurende enkele maanden deze bedrijfsopleiding. Zij krijgen les van ROC van Twente en daarmee de mogelijkheid om zichzelf verder te ontwikkelen tot Proces Operator A. Grolsch voorziet een tekort aan goed opgeleid technisch personeel. Door de combinatie van werk en opleiding aan te bieden hoopt de brouwer eigen medewerkers, flexibele medewerkers én potentiële nieuwe medewerkers enthousiast te maken voor het vak. ‘Vakman Grolsch’ is onderdeel van het programma ‘Brouwen aan perspectief’, waarbij Grolsch actief werkt aan het verder borgen van technische kennis en ervaring.
Meer info: Persbericht Vakman Grolsch d.d. 25 september 2019
In het kader van de participatiewet heeft Grolsch - in nauwe samenwerking met Werkplein Twente en het UWV - in 2019 vier Wajongers de mogelijkheid geboden om werkervaring op te doen.
In 2018 is Grolsch gestart met het uitnodigen van al haar leaserijders om deel te nemen aan een verkeersveiligheidstraining. In 2019 heeft dit een vervolg gekregen. De training omvat een praktijk-, theorie- en online gedeelte, waarin veiligheid, zithouding en duurzaamheid centraal staan. Gedurende het praktijkgedeelte is de rijvaardigheid van de deelnemers op de proef gesteld op één van de Safety Experience Centers in Nederland. Aanvullend is er een theoriegedeelte, waarin de risico’s van onder andere social media en alcohol worden besproken en de theoretische verkeerskennis wordt opgefrist. Tot slot zijn de deelnemers uitgedaagd via de online e-Driver module met daarin interactieve video’s, trainingen en quizzen. Op weg naar veel veilige en duurzame kilometers heeft inmiddels het overgrote deel van de Grolsch leaserijders - met een zeer positieve evaluatie - deelgenomen aan dit programma.
Grolsch heeft zich tot doel gesteld om het pensioenbewustzijn van Grolsch medewerkers verder te vergroten. We vinden het belangrijk dat medewerkers weten wat ze op financieel vlak kunnen verwachten en weten welke keuzes ze kunnen maken omtrent het pensioen. De PensioenPod wordt daarbij als online tool aangeboden. Dit is een financiële planner die op een makkelijke en snelle manier inzicht geeft in de financiële situatie vanaf het moment dat je met pensioen gaat. De tool rekent onder andere met gegevens uit de belastingaangifte, mijnpensioenoverzicht.nl en informatie over de woninglasten en uitgavenpatronen volgens het Nibud.
Dat fietsen gezond voor je is, weet eigenlijk iedereen wel. En dat het goed is voor het milieu, is ook geen nieuws. Toch pakken de meeste medewerkers de auto naar het werk. Om het woon-werk verkeer per fiets te stimuleren heeft Grolsch in samenwerking met Twente Mobiel de elektrische fiets bij medewerkers onder de aandacht gebracht. Medewerkers kregen gedurende één week een elektrische fiets tot hun beschikking. Ze konden deze uitproberen voor woon-werk verkeer. In totaal 20 medewerkers hebben hiervan gebruik gemaakt. Een aantal van hen heeft vervolgens ook daadwerkelijk een elektrische fiets aangeschaft.
We willen graag dat al onze medewerkers gezond en fit zijn én blijven. Belangrijk daarbij is dat zij weten hoe het ervoor staat met hun eigen vitaliteit en gezondheid. Om inzicht hierin te geven biedt Grolsch alle medewerkers de mogelijkheid om deel te nemen aan een ‘Vitaliteitscheck’. Deze check geeft inzicht in de eventuele risico’s op het gebied van vitaliteit. Er is aandacht voor de gezondheid, maar er wordt ook gekeken naar de andere onderdelen van het Huis van Werkvermogen (o.a. kennis, vaardigheden, houding, motivatie, werkomstandigheden). Medewerkers krijgen een persoonlijk advies over hoe gezond en fit te blijven nu en in de toekomst. We bieden onze medewerkers deze check eenmaal per 3 jaar aan. In 2018 en 2019 hebben deze checks plaatsgevonden. In 2020 gaan we hiermee door.
Op 25 mei 2019 organiseerde de Twentse Zorgcentra samen met Tukker Truckers de 28e editie van de TruckRun. In totaal 420 vrachtwagens reden die dag in grote colonnes een route dwars door Twente, met als vertrekpunt De Grolsch Veste. De TruckRun is een jaarlijks terugkerend evenement voor mensen met een verstandelijke beperking, waarbij zij als bijrijder meerijden in een vrachtwagen. Grolsch deed in samenwerking met onze vervoerders Bolk Transport en Heisterkamp voor de 15e keer mee met 20 vrachtwagens.
Go Ahead Eagles
Al enige tijd bieden we enkele van onze Grolsch business seats in de Adelaarshorst, het voetbalstadion van Go Ahead Eagles, ter beschikking aan supporters die vanwege een ernstige ziekte of een ongeluk niet mobiel genoeg zijn om naar een voetbalwedstrijd te komen kijken. Het doel is om deze supporters een fijne middag of avond bij Go Ahead Eagles te bezorgen. Van deze ‘bijzondere stoelen voor bijzondere supporters’ is sinds de start van het project al veelvuldig dankbaar gebruik gemaakt.
De Graafschap
Ook bij De Graafschap bieden we onze Grolsch business seats aan. Ook hier worden deze kaarten ter beschikking gesteld aan supporters vanwege een ernstige ziekte of een ongeluk en niet mobiel genoeg zijn om naar een voetbalwedstrijd te komen kijken. Het doel is om deze supporters een fijne middag of avond bij De Graafschap te bezorgen. Samen met De Graafschap stellen we voor iedere thuiswedstrijd twee VIP-kaarten ter beschikking voor buitengewoon goed 'noaberschap'. De kaarten zijn bedoeld voor mensen die zich in de regio (hebben) laten zien als voorbeeldige 'noabers'. En ook hier zijn de reacties heel positief.
Grolsch heeft voor Sinterklaas alle medewerkers een chocoladeletter gegeven met daarbij een passend gedicht. Per chocoladeletter is € 1,- aan Stichting Make-a-Wish gedoneerd. Deze stichting laten wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte in vervulling gaan.
Onze regionale betrokkenheid is altijd erg groot geweest. En dat willen we graag zo houden! We ondersteunen verschillende initiatieven, verenigingen en projecten in de directe omgeving van de brouwerij. Ook hechten we aan een goede relatie met onze buren, de inwoners van Usselo en Boekelo. We realiseren ons dat we als bedrijf impact hebben op onze omgeving. Omwonenden informeren we daarom regelmatig over de gang van zaken. Zo worden zij onder meer geïnformeerd bij geplande onderhoudswerkzaamheden en als we geuroverlast voorzien. Het aantal geurmeldingen is in 2019 ten opzichte van het voorgaande jaar afgenomen met bijna 30%. Ook praten we belangenvertegenwoordigers uit beide dorpen tweemaal per jaar bij. Dit wordt gewaardeerd en de verstandhouding met omwonenden en stakeholders in Boekelo/Usselo is dan ook goed te noemen. Goed noaberschap is wat we nastreven. We kunnen én willen in onze directe omgeving immers niet ontbreken!
Grolsch is nauw betrokken bij de Enschedese Uitdaging. We maken deel uit van de Matchgroep, waarbij hulpvragen kritisch worden beoordeeld en in behandeling genomen. We leveren als sponsor een financiële bijdrage en we faciliteren diverse bijeenkomsten van de Uitdaging. In 2019 hebben we onder meer onze medewerking verleend aan de startbijeenkomst Eenzaamheid. Ook hebben we diverse spullen gedoneerd aan de spullenbank, zoals onder andere barkrukken, vitrines en een vrieskist.
In de Achterhoek worden met hulp van Stichting Pak An heel wat dromen waarheid, zoals de voetbalacademie MVVA voor meisjes. En wat te denken van het boek 65 Jaar De Graafschap, het ontwikkelen van gitaar pick-ups, de tuin van de Stadsboerin, een boekenkerk in Bredevoort of het project Meer Muziek in de Klas. De Feestfabriek (organisator van o.a. de Zwarte Cross) en Grolsch zijn samen Stichting Pak An begonnen om goede ideeën voor de Achterhoek te ondersteunen met advies, coaching, promotie en geld. Samen willen we er zo voor zorgen dat deze mooie regio leuk blijft voor alle jongeren tussen de 18 en 80 jaar. In 2019 zijn in totaal 108 plannen ingediend, waarvan er 55 door Pak An verder worden geholpen. Daarnaast is een heel netwerk van organisaties en mensen ontstaan, die meehelpen of samenwerken met Pak An. Een mooi resultaat! En dat geeft ons vertrouwen dat we hiermee een aantal juiste snaren raken.
In mei 2019 hebben zeven regionale projecten een bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds: De ATV Bakkerij, Werkraat, Studio Vol Talent, UAS Challenge, Buurt en Mobiliteit (BEMO), Stokerij Twentse Ketels en Straw Blocks Systems. In 2019 hebben in totaal 55 initiatieven een aanvraag ingediend voor dit fonds. Alle projecten en initiatieven moeten plaatsvinden in Twente of de Achterhoek en voldoen aan criteria op het gebied van ondernemerschap, innovatie, duurzaamheid en karakter. De gehonoreerde projecten vormen een mooie mix van zowel sociale als economische initiatieven uit de regio. En in alle projecten spelen Vakmanschap en Meesterschap op een geheel eigen wijze een belangrijke rol.
Meer info: Persbericht GVMF d.d. 23 mei 2019