Laatste Nieuws

11 April 2018

Blog Menno Scholten - Business Intelligence Analyst

Tijdens mijn studie marketing in Tilburg werd mijn interesse gewekt in de Fast Moving Consumer Goods. Deze industrie wordt toch gezien als het meest volwassen op het gebied van marketing. Dat is ook zeker het geval op het gebied van branding en advertising. Iedereen kan binnen één minuut 5 legendarische tv-campagnes opnoemen. Hoe blij was ik dan ook dat ik mocht afstuderen en later werken bij Grolsch: het bedrijf achter ‘Vakmanschap is Meesterschap’, ‘Komt tijd, komt Grolsch’ en sinds kort ‘Proef Karakter’.
 

FMCG-bedrijven zoals Grolsch hebben echter ook een belangrijke, nieuwe uitdaging: namelijk data. Je wordt tegenwoordig overspoeld met buzzwords als Big Data, Internet of Things en Machine Learning. De mogelijkheden met data zijn eindeloos en nog lang niet allemaal uitgenut. Als Business Intelligence Analyst binnen de afdeling Insights is dat bij Grolsch mijn belangrijkste uitdaging. Hoe krijgen we zoveel mogelijk inzichten uit de beschikbare data? Zo maak ik data zo toegankelijk mogelijk voor anderen en spendeer ik veel tijd aan eigen analyses. Wist je bijvoorbeeld dat hoewel Grolsch niet het grootste pilsmerk is, we wel de loyaalste kopers hebben? Eat that Byron Sharp!
 

Veel afdelingen binnen Grolsch hebben uiteraard behoefte aan inzichten. Zo heb ik dan ook met verschillende afdelingen contact, vanuit alle lagen van de organisatie. Waar ik bijvoorbeeld ’s ochtends onze Field Sales help met verkoopargumenten, werk ik ’s middags met leden uit de directie aan onze langetermijnstrategie. Op het gebied van data werken we steeds meer samen met onze internationale collega’s, waardoor ik ook betrokken ben bij een aantal internationale projecten. En naast interne klanten heb ik ook een aantal externe klanten die ik adviseer op het gebied van Category Management.
 

Wat me positief verraste bij Grolsch is dat je geen jarenlange staat van dienst nodig hebt om gehoord te worden. Als je een goed inzicht hebt, dan wordt er geluisterd. Daarnaast wordt er veel belang gehecht aan carrièreplanning en persoonlijke ontwikkeling. Binnenkort start ik met het Young Development Program, een programma dat volledig gericht is op het ontwikkelen van je eigen kwaliteiten en het leren (her)kennen van je zwaktes. Met een groep van acht ambitieuze starters begint ons traject met 3 dagen in de Ardennen. Op dit moment is er nog één plek vrij binnen dit programma. Kijk dus snel bij onze vacatures!

Terug