Laatste Nieuws

1 December 2017

Blog Juan Pérez Nijhuis - Brand Activation Manager Retail

Als geboren Enschedeër ben ik met zowel de brouwerij als het merk Grolsch opgegroeid. Als klein ventje keek ik letterlijk op naar de brouwerij in het centrum van Enschede. Later, na de verhuizing aan de snelweg is de brouwerij verworden tot een ware tempel die voor mij en vele anderen synoniem staat voor ‘thuiskomen’ en voor de regionale trots. Ik kan mij nog goed herinneren dat mijn vader op onze vakanties naar familie in Spanje steevast een tray Grolsch blik meenam - ‘Dit komt bij ons vandaan’ vertelde hij dan vol trots. Daarentegen nam mijn vader ook weer vol trots een doos Spaanse cognac mee terug, maar dit terzijde ;-)

Zonder een stap binnen de brouwerij te hebben gezet was ik dus al bovengemiddeld trots op Grolsch en voelde de brouwerij als thuis. Toen ik in april 2015 de kans kreeg een meewerkstage te lopen binnen het Trade Marketing Retail team van Grolsch, werden deze gevoelens definitief onderstreept. Er is een gezonde balans tussen jong en oud, en collega’s komen uit alle windstreken van het land. Deze mix, gecombineerd met een oplossingsgerichte instelling maakt dat er een echte ‘can do’ mentaliteit heerst. Daar krijg je energie van!

Maar wat doe ik precies bij Grolsch? Na mijn stage en afstuderen ben ik aangenomen als Brand Activation Manager Retail. De titel verklaart eigenlijk precies waar ik mij mee bezig houd. Het activeren van merken in de supermarkt. Een mooie uitdaging, want de supermarkt is bij uitstek de plek waar om de aandacht van de consument wordt geroepen. Op het moment dat je een willekeurige supermarkt binnenloopt ontpopt er zich een ware strijd om jouw aandacht. Hoe kan je ervoor zorgen dat de consument juist de aankoop van jouw merk gaat overwegen? Vele factoren spelen hierbij een rol en dat maakt mijn werk ook zo interessant.  

Wist je bijvoorbeeld dat zo’n 60% van de supermarktbezoekers niet in het bierschap komt? Daarom willen we zoveel mogelijk onze bieren presenteren op een plekje buiten het bierschap. Om dit te realiseren dien je als Activation Manager een ware spil tussen merk en verkoopkanaal te zijn. Zo verzin ik voor ons gehele merkportfolio nieuwe acties en displays in nauw overleg met de Brand Management, de Revenue Management, en Sales. Vervolgens kan onze buitendienst op pad met een relevant verkooppakket. En zo zorg ik samen met mijn collega’s elk jaar voor nieuwe acties op de winkelvloer.

Van idee tot display, op een creatieve wijze de harten stelen van de consument. In een dynamische omgeving waar, zowel letterlijk als figuurlijk, duizenden verschillende boodschappen op je af komen. Deze uitdaging maakt dat mijn werk nooit saai is! 

Terug